Home
Nieuws
Vrienden
Gastenboek
Nieuwsbrieven
Fotos
Sponsoren
Arrangementen
Stichting Openluchtspel Dijkerhoek
Productie 2009
Laatst bijgewerkt
27-10-2015
 
  Het Openluchtspel Dijkerhoek is een initiatief van de Stichting Openluchtspel Dijkerhoek. Doel van deze stichting is om het openluchtspel Dijkerhoek tot stand te brengen. Hieronder leest u meer over de artistieke doelstellingen van het Openluchtspel Dijkerhoek 2014.
 
 
De uitvoerders
Het openluchtspel 2014 wordt ontwikkeld en uitgevoerd door de leden van de toneelvereniging Dijkerhoeks Amateur Toneel (DAT). Een actieve amateurtoneelvereniging met 82 leden.
 
Regisseur van de voorstelling is Henk Hartgerink. Henk maakt al ruim 25 jaar deel uit van de ‘harde kern’ van DAT. Hij is toneelspeler, lid en bestuurslid. Met het openluchtspel 2014 maakt hij zijn debuut als regisseur van het Openluchtspel.
 
Doelstellingen Openluchtspel 2014
De Stichting Openluchtspel streeft een aantal doelstellingen na met het Openluchtspel, namelijk:
  • “De artistieke en creatieve competenties van de amateurtoneelspelers en muzikanten ontwikkelen zodat de kwaliteit van het Openluchtspel Dijkerhoek hoog is”. Dit openluchtspel speelt in de “Flower Power” tijd waarin sterke tegenstellingen zijn. De tijdsperiode wordt weergegeven door fleurige en kleurige decors, rekwisieten, kostuums en kleurrijke personen. Met dit Openluchtspel wordt bestaande muziek uit vervlogen tijden bekend gemaakt bij de jeugd onder de 25 jaar. De muziek wordt verzorgd door een samengestelde band met daarin een lokale jeugdband (leeftijd 18 – 25 jaar) en een aantal meer ervaren, lokale muzikanten. De muziek is een belangrijk onderdeel om de “Flower Power” sfeer neer te zetten en de tegenstellingen in het stuk te onderstrepen: de psychedelische muziek van bijvoorbeeld Pink Floyd versus de Nederlandstalige muziek van Heintje.
  • “Cultuur en plezier in de regio te bevorderen en het leven in een kleine kern en het boerenleven bij de molen onder de aandacht brengen.” Het doel van het Openluchtspel is om cultuur dichtbij te brengen en plezier te vergroten voor publiek. Daarnaast draagt het organiseren van een groot evenement als het Openluchtspel bij aan plezier, het sociale gevoel en de vaardigheden binnen de gemeenschap.
  • “Het voor alle leeftijden – van jong tot oud – beeldend en bekend maken van de waarde van het historische materieel en immaterieel erfgoed. “ Het Openluchtspel speelt zich af in de jaren ‘60. Herkenbaar voor de generaties uit die tijd. De verhalen en muziek uit vervlogen tijden dragen bij aan ‘immaterieel’ erfgoed. Jeugdspelers en muzikanten worden betrokken en voor de jeugd wordt er een speciale after party georganiseerd.
  • “Dijkerhoek als kleine kern profileren, zowel in als buiten de gemeente. Het wordt een blijspel met typische elementen uit Dijkerhoek, maar ook grote thema's als integratie en sociale binding komen aan bod.” Het Openluchtspel biedt ruimte om moeilijke thema’s bespreekbaar te maken. Doel van dit Openluchtspel is dat er niet alleen tijdens de repetities, maar ook achteraf over de thema’s nagepraat wordt. In het spel is er een verschil in de rollen. Er zijn prominente types maar ook karakters die ‘puur natuur’ gespeeld worden. 
  • “Een blijspel op maat waarbij het cultuurgoed als de molen en de streektaal onder de aandacht gebracht wordt.” Het spel wordt gedeeltelijk in dialect gesproken. Uitgangspunt is dat het voor bezoekers buiten de regio wel begrijpelijk is. De molen en het dialect zijn onderdeel van onze cultuur en ons cultureel erfgoed. Met het Openluchtspel willen we de streektaal onderhouden en onder de aandacht brengen als iets om trots op te zijn. Door dit Openluchtspel bereiken we jong en oud (zowel bij de spelers als de bezoekers).
 
Tot slot
Speciale dank voor schrijfster Annemieke Schrijen. Zij heeft als schrijfster de wensen en doelstellingen van het openluchtspel verwerkt in het verhaal.
Ook speciale dank aan Francis Stam die als collega-regisseur en professional heeft meegedacht bij het brainstormen over de artistieke doelstellingen.
 



 

rijssen Holten
VSB fonds
Prins Bernhard cultuurfonds
Rabobank

Twitter:
Website gesponsord door: Reclamemakers-Holten en Heuvelman Media